2011/03/13

hagymás burgonyás kenyerünk



történt, hogy a veresegyházi Varga pékségben büntetnivalóan finom hagymás burgonyás kenyeret lehet kapni. Mivel csak ritkán jutunk oda, keresgéltem, hogy lehetne ezt házilag kivitelezni - akkor, amikor a család óhajtja és némileg olcsóbban is, azt gyanítom... (bolti ára kilójának olyan 800 Ft, házilag max. 300 Ft.)
Megvan a recept Limarától, ahogy szoktam, illatozik a kenyér, egy csak a nehézség: megvárni, míg kihűl.

Hozzávalóim:

kb. 20 dkg főtt krumpli (4 pici fej)
1,5 fej hagyma, lila+vörös
50 dkg liszt
20 dkg öregtészta
1 dkg élesztő
1 tk cukor
2 tk só
1 csipet aszkorbinsav
2,5 dl folyadék (krumpli főzőleve)
2 dkg vaj

Nekiláttam az előkészületeknek. A hagymát felaprítottam, kevés olajon jól megpirítottam, félretettem hűlni. Az öregtésztát kivettem a hűtőből és kis langyos vízzel felélesztettem, mert már egy hetes is van. A krumplit pucoltam és megfőztem sós vízben, majd leszűrtem és a vajjal összepürésítettem, félretettem hűlni, a főzőlevéből is.

Ha minden langyosra hűlt, jöhet az összeállítás. Minden hozzávalót egy tálban összegyúrtam (öregtészta áztatóleve nélkül) , a folyadékot folyamatosan adtam, mert nem jó a krumplis tésztánál, ha túl lágy. A végén adtam hozzá a pirított hagymát, jól belegyúrtam a tésztába. Duplájára kelt. Majd átgyúrtam, cipót formáztam és megint duplájára kelt. Ez az időigényes rész, de nem érdemes lespórolni, annyival finomabb egy igazán jól megkelt tészta!

Ekkor már nincs hátra más, mint egy forró sütőben 220 fokra betolom jénai tálban, előtte bevagdosom, vizezem a cipót. 10 perc után leveszem 200 fokra és még 50 percig sütöm. Nekem nincs kerek jénaim, csak ovális, így a cipó is kicsit megoválisodott... Mikor áttettem a kelesztőből, kicsit összeesett, de a jénai alatt szépen felhúzta a gőz. A jénait bespricceltem vízzel, mielőtt lefedtem volna.

Érdekes, hogy a pirított hagyma ad egy érdekes édeskés ízt is neki, a krumpli meg jól "összetartja" benne az ízeket. Ropogós, szép héja lesz, a bele meg ruganyosan lukacsos. Rácson kihűtöm teljesen, addig nem is takarom be.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...