2010/12/29

citromos kalács

egyszer csak meg kell tanulni kalácsot sütni! Volt már pár próbálkozásom, de a szerkezete nem sikerült olyan légiesre, amilyenre vágytunk. Itt egy újabb próbálkozás - a citromos, vaníliás,  "lapra szerelt" kalács!
Legyezőkalács néven vált ismertté a blogokon, de nekem csak lapra szerelt marad. Ötletes nagyon, hogy nem kell készen szeletelni, hanem cibálható lesz a kisült tészta. Ez lett belőle: kicsit részeges de a mienk..


Jadekonyha.blogspot.com on találsz fázisfotókat is, de egyszerű, nem hajtogatós, hanem egymásra pakolós a módszer. Mondom is.

a tésztához elhasználtam:
40 dkg liszt
5 dkg cukor
2 tk porélesztő
kis só
másfél dl tej
6 dkg vaj
2 tojás
1 bourbon vaníliarúd bele

Elkészítem a kelt tésztát. Az élesztőt felfuttatom kicsit egy kevés tejben kevés cukorral, hogy lássam, működik-e, majd hozzákeverem a fentieket mind, a tejet a végére hagyva. Evvel lehet dekázni, hogy mennyit vesz fel éppen. Ruganyos, puha tészta lesz a végeredmény. Félreteszem és meleg helyen duplájára kelesztem.

A krémhez citromléből (vagy citromhéjból) vajjal és cukorral ízlés szerinti krémet készítek. Vajból 3-4 dkg kell puhán, a többit meg kóstolgasd meg. Nekem túl citromos lett, sütés közben előjönnek az ízek.

Ha megkelt a tészta, szépen kinyújtom téglalapra, olyan 4-5 mm-re, majd rákenem a krémet. Eztán keresztben négyfelé vágom vízszintesen, majd egy-egy csíkot a másikra pakolok. Ekkor két emeletes csíkom van. Ezeket aztán merőlegesen 5 egyenlő részre kockázom. Így 2*5 kockám van, amik emeletesek.

Fogok egy hosszúkás formát (15*25 kb.), kivajazom és belepakolom a négyzeteket élivel, azaz függőlegesen, kicsit csúsznak a krémtől, de nem lehetetlen. Összerázogatom kicsit és még kelni hagyom. Az én formámból kicsit kikelt, de az ízének ez egyáltalán nem ártott.

180 fokon 35 percig sütöttem, ami elsőre talán soknak tűnik, de nekem kellett. Nem légkeverésen. Ha elkészült, lehet is langyosan enni, vagy a türelmesebbek kenhetnek rá még krémet, ami nekem kevés natur krémsajt, 1 ek citromlé, 1 ek tej, porcukor keveréke. Szépen rászárad a tetejére, mintha havas lenne.

Eredetileg vacsorára szerettem volna, de nem is értem, eltartott a készítése mindennel együtt délután úgy 4-től este f9-ig (kelesztés, készítés, sütés, hűlés). Úgyhogy a vacsi ugrott, de reggelire finom volt. Jó étvágyat!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...