2010/12/21

ünnepi menük - Boldog Karácsonyt!

azoknak, kik még gondolkodnak az ünnepi konyhai dolgokon, leírom, hogy miket készítek az Ünnep alatt. Szerencsések vagyunk, mert a nagyszülők is mindig kitesznek magukért, és mivel mindkét helyen hagyományos a menü (halászlé, húsleves, rántott hal, tarja, töltött káposzta), én ezért kiegészítő, könnyedebb, de ünnepinek pont beillő ételekkel készülök.

sajtkrémleves
korhelyleves
wokban füstölt kacsamell
tibeti momo
mézeskalács
túrós pogácsa

A korhelylevest hagyományosan készítem, annyi a különbség, hogy én házi savanyítású káposztát használok Veresről és a belevaló kolbász is szülői füstölés. Dióhéjban az elkészítése: vöröshagymát pirítok és puhítok kis tűzön, kiveszem a serpenyőből, ugyanott megpirítom a virslit és a kolbászt a fokhagymával. Eztán megszórom piropaprikával és egy lábosba átteszem. Hozzáadom a kimosott káposztát és együtt pirítom egy öt percig, hogy a káposztára jól "ráragadjon" minden íz. Majd felöntöm vízzel, ízesítem és magára hagyom főni. Ha megfőtt, ez nem tart sokáig, besűrítem tejföllel/tejszínnel, amit előtte egy kis levessel ellazítottam. Ezt esszük 21-22-én.

A sajtleves készül 23-24-ére. Erről majd egy külön posztban számolok be.

A tibeti momoról már szóltam, receptjét itt találod. Most 40 dkg darált sertéshúsból készítem, 9 fűszerrel: só, bors, petrezselyem, curry, pirospaprika, fokhagyma, fahéj, koriander, édeskömény. Ezzel mind ízesítem, sárgabarackmag olaj kerül még bele és hagyom a hűtőben összeérni az ízeket. Ezúttal vega tölteléket is készítek. Ehhez párolok almát (!), vöröshagymát, krumplit, karalábét, aztán reszelek bele nyersen sárgarépát és fokhagymát, összetöröm durvára az egész masszát. Majd apróra vágott sajtkockákat keverek bele. Ízesíthetem, lehet, hogy felvesz egy kis sót. Mennyiség a társaság méretétől függ ugye - mivel sokféle a zöldség benne, ezért egyenként nem kell sok bele, pl. a karalábé egyharmad fej volt nálam. A tésztát (forma szerint: félhold a húsos, batyu a zöldséges) hússal és zöldséggel megtöltöm, hajtogatom, bő olajban kisütöm, lecsepegtetem. Igazából ez frissen jó, este a barátoknak külön sütöm ki az adagokat, nem az ebéddel együtt.

És a házi füstölésű kacsamell. Ez lesz a legizgalmasabb. Még sosem csináltam, új a technika és hát nem ronthatok, mert mégiscsak ezt esszük Szenteste. A technikáról remek videót találtam, itt.
És itt, Tomakonyhánál.
A wokomnak nincs ugyan fedele, de kis bátorsággal megoldom. Erről is később tudósítok majd képekkel.

Végül a mézeskalács (most dupla adaggal, mert ajándékba is viszek plusz elég kell legyen kis családom férfitagjainak is...) és a túrós pogácsa, ezekről is szóltam már, receptjük a linkek mögött megtalálható.


Küldöm ezt a pár bonbont a fa alá,
Boldog Karácsonyt a kedves Olvasónak!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...