2011/01/19

acma, avagy a tökéletes briós

kis-ka-láá-csom, nagyka-láá-csom!!! Ezt énekelgettem, mikor kiderült, hogy ez egy milyen szuper recept! Macikonyha azt írja, hogy egy török nénikétől kapta, Isten áldja a nénikét is! :)
Olyan régóta próbálkoztam kalácsreceptekkel! Kellett volna, hogy vacsira meg reggelire, egy jó café latte mellé, vajjal vagy lekvárral eleszegessük. Hát ez lesz az! Bekerült a varázsrecepteim közé.

Az eredeti recepten csak kicsikét változtattam: kevesebb olaj, több cukor a tésztába, friss élesztő a száraz helyett és a naturjoghurtot feleztem édesjoghurttal.

Szóval ahogy én csináltam:

50 dkg BL80 liszt
2,5 dkg élesztő
1,5 dl langyos tej, 1 ek cukor
3/4 joghurtpohár olaj
1/2 pohár natur, 1/2 pohár gyümölcsjoghurt
1 egész tojás
1 tk sütőpor, kis só
1/3 vagy 1/2 joghurtpohár cukor, ízlés szerint
tetejére tejes tojás, szezám, feketehagymamag

Mennyi időmbe telt?
kimérés, összepakolás a kenyérgépbe 10 perc (úgy, hogy tojást a szomszédtól szereztem, mert nálunk éppen elfogyott. :) )
kenyérgépen 15 perc
keltetés 1,5 óra
nyújtás, formázás 15 perc
pihentetés 30 perc
sütés az első adagnál jó 25 perc, mert hideg sütőbe kerül, a második tálca már rövidebb

És hogyan csináltam?

felfuttattam az élesztőt a langyos, cukros tejben. Kimértem a hozzávalókat és betettem a kenyérgépbe mindet. Összegyúr, megkeleszt. Ez egy szuper jól kezelhető tészta lesz a sok olaj és a joghurt miatt. Alig kell liszt később hozzá. Az új kelesztőtálam jól működött.

Ezután a tésztát 16 felé osztottam, én szeretem a kisebb méretű péksütiket, pár harapás és végük van. A gombócokat egyenként kisodortam a kezemmel olyan 50 cm hosszúra, félbehajtottam őket, megcsavartam és csigába tekertem őket. A vége szálat alányomtam a kupacnak, hogy szépen felpúposodjék, amikor kel. (Vigyázat, csak két tepsibe fér bele, mert még szépen utánakel majd a melegben.) Így formásan pihentek fél órát.

Megkenem, megszórom, azzal, amim van. Én most szezámmal és fekete hagymamaggal szórtam. (A fekete szín csudálatosan mutat a megsült sütikén.) Majd 180 fokra állítom a sütőt és még hidegen beleteszem a tepsit, hogy együtt keljenek, süljenek tovább. 25 perc volt kb. az első adag.

Ez a zsemle/briós/kalács sóshoz, édeshez egyaránt szuper, mert a tészta viszonylag semleges. Szerintem Húsvétra szuper lesz a sonka mellé is!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...