2011/01/31

fehérkenyér

Végre nekem is "beszélgetett" a kenyerem!!! Olyan sokszor olvastam Limaránál, hogy kiveszi megsütve és ahogy repedezik a héja, hűl a kenyér - beszélget. Hát én mindig füleltem, de sehol semmi. Már kezdtem azt hinni, hogy Limara túl sok kenyeret süt... :), de nem! Most az enyém is beszélgetett.

Sokszor sütöttem már itthon, ma reggel azonban új reményekkel vágtam neki.
Először is rájöttem, hogy a meglévő jénai tálamat eddig úgy használtam, hogy a nagy része volt alul, a kicsi volt a teteje. Igenám, de úgy a kenyér oldala nem tud igazán szépen sülni. Most fordítok rajta, a kicsibe pakolom a tésztát és mikor a sütés végefelé leveszem a tetejét, szabadon éri az oldalát is a forróság.

A másik, hogy beszereztem aszkorbinsavat, meglátom, mit művel a tésztámmal. Burgonyapelyhet is pótolnom kellett már, és most az is került bele. Továbbá ezúttal nem kevertem a liszteket, hanem BL80-as fehér búzalisztből van a kenyér. Szombaton elkészült az öregtészta, mára szépen ellapult, ellágyult a hűtőben, ebből 25 dkg-ot szaggattam bele. Olyan gyurmás az állaga, téphető a tészta.

A harmadik újdonság, hogy dupla mennyiséggel dolgoztam, mert fehérkenyérből nem lehet kicsit sütni, annak közel kilósnak kell lennie. Ezért nem is a gépemben történt a dagasztás, hanem sk., a kezeimmel.

Időfaktorok:

kimérés, összeállítás 15 perc
első kelesztés kelesztőtálban 120 perc
formázás 5 perc
második kelesztés 80 perc, bevágom, majd még 15 perc
sütési idő: 55-60 perc

tény és való, hogy itthon kell lenni szinte egész nap vele (f11-kor kezdtem és most h4 van), lesni, mi újság, de a tényleges munka mindössze 20 perc!

Az összeállítás Limarától való, az alábbi arányokkal:

25 dkg öregtészta
50 dkg BL80 fehérliszt
csiper aszkorbinsav
2 tk só, kis cukor
1 dkg friss élesztő
4 púpos tk burgonyapehely
2,7 dl langyos víz

Jól összegyúrtam, amikor nagyjából összeállt, ekkor kapott még 2 ek olívaolajat és még gyúrtam, így könnyebb alaposan átgyúrni, szépen fénylik és csúszik a tészta. Első kelesztés.

Majd szilikonlapon ellapogattam, két hosszanti szélét kicsit behajtottam és a távolabbik végétől feltekertem. Minden tekerésnél kinyomogattam belőle a levegőt. A veknit beletettem a jénaiba (sütőpapír!), a vékonyabbik részébe, rá a tetőt és indul a második kelesztés.

Ha megint a duplája, bemetszem és megvárom, míg szétnyílnak a vágások. Bespriccelem a jénai tetejét belülről. Eddigre beforrósítom a sütőmet 220 fokra és kb. 55-60 percig süttetem a kenyeremet. A végére levehető a jénai teteje, hogy szépen barnuljon. Rácson szárítom, hűtöm, ez mégegy óra. Sebaj, vacsorára elkészül.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...